الأرشيف

الليزر منخفض الطاقة – فرح من مسقط

الأستشارات  :  الثلاثاء 11 أغسطس 2009

السلام عليكم دكتور عماد
اولا عايزة اشكر حضرت على كم المعلومات الهائله والرائعه والتى تتميز بالنزاهه العلميه مش بهدف التجارة زى كتير من الاطباء دلوقتى للاسف المتوفرة على موقع حضرتك فمثلا مقالك عن الميزو ثيربى قرر حقيقه انه غير معترف بيه فى حين ان كل الدكاترة اللى بيطلعوا فى التليفزيون والجرايد وكل وسائل الاعلام بيرجوا ليه لا لشى الا للاستفاده المديه فقط لاغير والمريض مش مهم ولا اجد الا ان ادعو لك بان يجازيك الله خيرا ويجعله فى ميزان حساناتك ان شاء الله.

اما سؤالى: حضرتك ذكرتك فى استشارة ان الليزر منخفض الطاقه ييستخدم فى علاج السيلوليت طيب احنا ازاى نعرف الجهاز حضرتك عارف انه برضه للاسف الدكتور بيشترى جهاز ليزر واحد بيستخدمه فى كل حاجه والمريض لايعلك شى وفى الاخر ممكن لايستفيد لان الجهاز غير مناسب لشكوى المريض.

فازاى نتعرف على شكل الجهاز يا ريت حضرتك تكتب لنا مقاله عن انواع الليزر واستخدامته مع شكل كل جهاز كنوع من التوعيه للمترددين والمستفيدين من الموقع عشان اللى يفكر يستخدم الليزر لاى شى زى انا مابفكر عشان السليوليت لما اشوف الجهاز اعرف هو ولالا.
ومرة اخرى جزاءك الله عنا خيرا

شكرا على كلماتك الرقيقة.

الليزر منخفض الطاقة يختلف عن الليزر الحراري الذي يجب أن يستخدم معه مخدر كلي أو موضعي. وللأسف التمييز بين الأجهزة صعب على غير المتخصص. لكن الأهم من تمييز الأجهزة اختيار الدكتور المؤهل الحاصل على درجة علمية في علوم الليزر الطبية، وهذه النقطة وحدها كافية لمعرفة الطبيب العالم ذو الضمير من التاجر والمدعي.